09 januari 2015

Lediga dagar


Lediga dagar är inte nu men har varit och är till för att göra sånt som jag inte gör annars!

 

Lust att pyssla kommer när jag är ledig och behöver koppla av för att verkligen känna mig ledig, släppa jobbtankarna och ägna mig åt sånt som jag har lust till.


Inga måsten, "just for fun" och känna att det finns tid till detta.


Jag samlar ju på alla ljusstumpar jag ;)
Och vad är mer perfekt när jag är ledig än att plocka fram pysselmaterial som ligger och väntar på att det ska bli tid att pyssla?


Att smälta ljusstumpar i ett rostfritt litermått i vattenbad är enkelt, klipp bort det svarta på vekarna och ta bort ev. sot på ljusmaterialet. Fiska upp gamla veckar. Alla sorters ljus går att blanda.


Nu hade jag både ljusvekegarn och färdiga vekar från Panduro. Och olika glas som rengjorts efter att de köpts som färdiga ljus.


Jag knyter ljusvekegarn kring ett gem, fäster med lite häftmassa i botten på glasen och håller en lodrät linje med en penna eller som här en grillpinne.



De färdiga vekarna fäst med häftmassa i botten och behöver stöd för att bli raka under gjutningen.


Smält ljusmassa som kan färgas och tillsättas doft, klar att hällas i ljusglasen.


Fyll på lite åt gången och låt stelna där emellan annars blir det lätt ett hål ner kring veken.


Vitt i botten och sen grönt ovanpå.
Här är färgen från olika sparade ljusstumpar. 


Påfyllt i olika omgångar och klart.
Inte svårt, lite koncentration och kul med egentillverkade, återvunna ljuslyktor!


Och vackert både hemma och att ge bort. Lediga dagar som sagt ;)

Ha en skön helg!

Kram Allis

10 kommentarer:

betty-NZ sa...

What a lovely arrangement! The colors are so delicate.

Unknown sa...

Thank's Betty!

Livskrafter sa...

Så fina ljus och perfekta gåbortpresenter
Önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året
kram
Emma

Unknown sa...

Tack detsamma Emma!
Ja, visst blev de bra ;)

Cat sa...

Underbar tulpaner och vilka fina ljus sen.
Stöpt ljus har jag gjort många gånger, men aldrig gjutit. Det måste jag testa någon gång.
Ha de gott. Cat

Gittans Pysselsida sa...

Så fina ljus...läckert med färger som dessutom stämmer med tulpanerna.
Jag har faktiskt ljusmassa, jag och mina systrar prova på det för några år sen( du milde vad tiden går)kanske dag att plocka fram det och se om det fungerar, eller kan det bli för gammalt?
Kram

Unknown sa...

Riktigt roligt pyssel och enkelt, bra att använda det som blir över också.
Ha det gott du med!

Unknown sa...

Tack, det blev lite vårkänsla ;)
Tror väl knappast att ljusmassan kan bli gammal.
Ha det gott!

Villrose sa...

Så deilig å ha tid til pusling!
Her er det bortrydding av julepynt som står på programmet...

Unknown sa...

Allt har sin tid ;)