25 september 2011

Återblickar och minnen

Go´ kväll på er alla!


Tänkte avsluta veckan med en liten bildsvit från mitt älskade Santiago d C och vår resa dit för ett par veckor sen.


Rua Raina
Härligt var det att sitta ute långt in på natten - Santiago är full av nya studenter så här års, blandat med de som bor här och vet att ta vara på de goa sensommarkvällarna!



Travesa de Fonseca
Santiago ligger ju vid västkusten och det kommer ofta en skur under kvällen/natten så här års.... 

All sten, som hela staden är uppbyggd av: hus, gator och torg skapar en särskild känsla men
är nog som allra vackrast just när det regnat...


Plaza Quintana


Här ligger ett av våra absoluta favoritställen, baksidan av katedralen, när det handlar om att ha det lite lugnt, titta på folk, känna in stämningen i stan för kvällen.... 
Inget konstigt med att det ringer på mobilen vid 22-tiden här och att någon frågar om man ska ses och ta en bit mat.... :D

Via Sacra

Hela stan är full av dessa små, smala prång som ibland leder till nån mäktig plats - men lika ofta leder till en återvändsgränd... 
Just Via Sacra (den heliga vägen) har under många århundraden lett pilgrimer fram till katedralen - och idag kommer pilgrimer från hela världen fortfarande hit...


Jag tycker det är fascinerande!


Hela katedralen är omgärdad av torg och mötesplatser, men denna är min absoluta favorit!


Plaza Platerías - Silversmedernas torg


Det är som en amfiteater och används ofta som just detta - här uppträder de mest olika artister, av skiftande kvalitet... men alla lika bra på sitt sätt! Ni ska få se sen vilken uppslutning det kan bli här - och det är alltid massor av folk som samlas kring dessa "shower"!

Det var häftigt, märkligt och annorlunda att vara tillbaka på en plats där jag ändå levt ett helt år av mitt liv...
Fler återblickar kommer ;))

Nu är det sensommar som gäller och och det verkar som att den kan bli ganska fin - vågar vi tro på prognosen som säger "ljumma vindar och upp emot 20 grader?!


Sov gott!

Kram Allis

7 kommentarer:

barbrok sa...

Har aldrig varit där men dina bilder gör det lockande. Älskar f.ö Spanien!
Ha en bra vecka
Barbro

Viola sa...

Vilka underbara bilder, måtte var härligt att återvända..ska bege mig till mit älskade Spanien om en månad..dags för välbehövlig semster, ha en fin måndag, kram

färgtrappan sa...

Fantastiska bilder! Blir väldigt nyfiken på att åka dit :)
Ha det gott/ maja

Skogslyckan sa...

Ville bara titta in och tacka för din varma kommentar på min blogg. Det var ju bara svarta kommentarer och en stämning på bloggen jag aldrig upplevt, och inte vill uppleva igen. Men jag gav mig själv in i leken. Men nu är jag den vanliga glada Pia igen. Men tack för stöd och jag är glad att du finns!
Kram Pia

Bitte sa...

Hej fina du! :-)

Vilka underbara bilder du visar från Santiago, tänk att du till och med har bott där under en längre tid! Alla smala prång, de vackra byggnaderna, de stenbelagda gatorna... jag vill också åka dit... :-). Det känns som att det är en stad jag skulle trivas i!

Tack snälla söta du för allt fint du skrev om vinsten och för att du länkade till mig :-). När jag satt här och läste ikapp alla inlägg jag missat, såg jag att du länkat för ett tag sedan också. Vad glad jag blir, du är go du :-).

Hoppas att snacket med föreståndaren gick bra!

Många varma kramar
Bitte

Jejje sa...

måste vara en upplevelse att bo där,underbara bilder.Såg fint ut när det hade regnat på kvällen på stengatan.Ha det bäst /kramar

Scottish Moments sa...

Stämningsfulla bilder fulla av atmosfär. Gillart!