18 december 2010

Bråda tider... :D

God lördagsmorgon kära vänner!
Sitter (som vanligt) med mitt morgonkaffe vid datorn, njuter av gryningen, planerar och skriver listor. Det flyger lite snöflingor i luften och är ett par minusgrader. Det blir nog en fin dag för de som är lediga - men det är inte jag. Ska iväg om ett par timmar för att göra ett dygnspass igen.
Resan fram och åter mellan väst- och östkusten igår gick bra, väglaget var helt okej förutom på ett par ställen, bilen bråkade inte med mig så nu är Skruttfia åter hos sin förra ägarinna och lugnet är återställt här hemma...

... eller nja, kanske inte riktigt! För här är resväskorna framdragna och avdammade, önskar att jag hade dessa underbara skapelser som jag hittade hos Kit of Elsinor på nätet, men nu har jag inte det så mina gamla får duga, de små dessutom eftersom det blir en snabbvisit....


... i Palma de Mallorca!! Herr Larsson får hämta mig direkt från jobbet i morgon så vi hinner checka in på Landvetter i tid för planet som går 15.50. Ska försöka förklara helt kort, sen vår tid i Santiago har Hr Larsson kört på med firman lite privat och en av kunderna finns just på Mallorca där han driver ett par hotell samt har ett underbart stort hus för privat bruk (sommarhus ;)) och där har maken installerat och sköter värme/ventilation som styrs helt automatiserat via dator. Detta system har nu krånglat en tid och lokala förmågor får inte ordning på det, fel delar har skickats från Sverige och Mikael, som kunden heter, ringde i veckan och var smått hysterisk eftersom han ska ha hela tjocka släkten på besök över jul och nyår och det blir ju lite trist om inte värmen och varmvattnet fungerar med 20-25 personer i huset...

... så han bad, i princip, på sina bara knän att maken skulle ta med rätt prylar, frun och komma ner och lösa detta åt honom! Så vi hade en liten överläggning, frun meddelade att hon bara är ledig måndag och tisdag och inte kan ta ledigt mer, maken kollade med sitt jobb och vips så var det klart, flygbiljetter bokade och rum reserverat på kundens vackra hotel i Palmas hamn. Fotot är från i september då vi och sonen med flickvän lånade huset i en vecka - upptäckte nu att jag inte berättat om det här men det kommer framöver...
Sånt här är ganska typiskt oss och något som vi gillar skarpt, att så att säga hoppa på tåget när det kommer, inte fundera så mycket utan göra saker som känns rätt - allt löser sig om man bara vill!!

Och där fick jag en liten gratisidé om vad jag kan berätta för er om mig....


För jag har ju fått en Award av vackra Emma som i sin blogg skriver så mycket klokt och tänkvärt och som målar så härliga tavlor - kul att det var just du som skickade mig denna utmärkelse eftersom jag nog är ditt största fans ;)) och jag känner mycket hedrad!


Så nu ska jag alltså skriva 3 saker om min själv sam skicka den vidare till 3 andra bloggare som jag vill veta mer om.... inte alldeles lätt detta *hmmm* (Restokig behöver jag väl inte berätta att jag är??)



1. Börjar med "gratisidén" som också är en av mina starkaste sidor: Att vara spontan, älskar när det oväntade händer och ser förändringar som det som gör att livet rör på sig i rätt riktning.



2. Är i grunden en väldigt osäker person men med åren har jag lärt mig hantera detta och har även jobbat hårt med att stärka mitt självförtroende, att våga ta lite mer plats och att se mina positiva sidor och fördelar. (är otroligt glad över att vara 40+ ;))



3. Saknar ibland de åren under 90-talet då jag var kartläsare åt min bror när han körde rally i skogarna runt om i vårt avlånga land. Tjohoo vad det gick undan!!


Egentligen skulla jag vilja veta mer om er allihopa men som alltid måste man välja och dessa 3 bloggerskor tycker jag dels behöver en Award då de inte verkar ha fått så många tidigare plus att de blivit som nära vänner under sista tiden:


Maja med sin blogg Färgtrappan - Hon verkar vara en miljömedveten tjej som full av kreativitet blandar färger och skapar allt möjligt fint!

Lisa-Maja med bloggen Kärt och blandat som visat sig vara både en god "granne" och en omtänksam vän som även hon knåpar ihop mycket vackert!

Och så till Jejje och hennes blogg Livet på Storholmen en långväga vän som skriver så intressant och inspirerande om vardagen uppe i norr!

*Puh* Detta var en liten pärs men nu är det gjort - och skulle någon känna för det så får du gärna ta med Awarden till sig för jag tycker alla bloggarna är så roliga att läsa och att inspireras av på olika sätt.... Och ni behöver inte "oroa" er för hur det ska gå med julen här på Elmåsen när denna tossan hittar på dumheter mitt i värsta julstressen.... Jobbar natten till julafton, slutar 14 och åker då direkt till dukat julbord och Kalle Anka hos dotter och svärson i Lilla Huset. Är ledig på juldagen och ska då bjuda sonen med flickvän på "vadsomhelstutomjulmat" och bara mysa oss. Julstämnningen har jag ju njutit av sen i slutet av november så det missar jag inget av heller. Det enda skulle kanske vara julmarknaden på Liseberg då men dit går det ju som tur är fler tåg... :D

Ska jag sätta lite fart nu tycker ni?! Har 2 timmar på mig att bli helt klar - inte några veckovisa förberedelser här inte - "vad är det värsta som kan hända?" brukar jag tänka... ja okej, jag kanske får inhandla nåt i Palma som jag glömt! Oj så jobbigt - Not! :D


Ha det allra bäst kära ni!


Kram från en ostressad Allis (som ska till Mallis ;))
Ps. Klar! med 1 timma tillgodo ;))
Glömde ju skriva att jag är tillbaka i "verkligheten" igen på tisdag kväll så det blir bara en dag med 15 plusgrader och sol - jobbigt... så det kan ju hända att vi inte ses på några dagar. Ds.
Pps. Ni är väl med i Änglar och annat's jultävling där vi kan vinna ett valfritt smycke som hon har gjort! Ds

5 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jag säger bara wwwaaaouuuw! Så härligt, hoppas det blir en riktigt trevlig liten semester så här i juletider! Njuuuut!
Kram

Bitte sa...

Wow, en resa till Mallis låter inte helt fel!!! :-) Vad härligt att få lite sol och värme för några dagar, det låter helt perfekt att komma bort från julstress och snöstormar. Hoppas att ni får fina dagar i Palma!

Vad skönt att det ordnade sig med lilla skruttan och att det gick bra att köra så långt i vårt vita vinterland.

Tack för din fina kommentar angående Noomi, jag hoppas och hoppas att hon blir bra igen. Min lilla plutta... :-).

Ha en fortsatt fin fjärde advent, vart du än är!

Många kramar
Beatrice

Vit som snö sa...

Nästan så man kan stå ut med bråda tider om man får en blixtvisit till Mallis sådär hux flux;)
Såå härligt!
Absolut läckra resväskor, kanske tomten hör din önskan;)
Hoppas det blir en skön resa o att du ändå har julen under kontroll:)
Ha det gott!
Kram Cilla

Jejje sa...

åhhhh va kul med en Award:))ha så trevligt på mallis,klart man ska hoppa på tåget.Man ska följa sitt hjärta.
nu måsta jag fundera på vad jag ska skriva om mig själv... hmmmm.
Kramar från norr

Anonym sa...

If you are going for finest contents like I do, just pay a visit this website every
day since it presents quality contents, thanks

Stop by my blog post ... pregnancy resources melbourne fl walk for life washington ()